مشاوره مدیریت

مشاوره مدیریت

مشاوره مدیریت عبارت است از کمک به بهبود عملیات تجاری شرکت در جهت افزایش سطح رضایت مشتری و درآمد سازمان. مشاوره مدیرت میتواند در حوزه های گوناگونی نظیر برنامه ریزی، تحلیل تجاری ، تیم سازی و … باشد .

 

مشاوره مدیریت چیست؟

مشاوره مدیریت “Management consulting” ترکیبی از دو کلمه است که عبارتی را شکل می دهند که بدون قرار گرفتن در یک جمله غیرقابل دسته بندی است. زیرا مشاوره مدیریت در طیف وسیعی از عناصر مدیریتی وجود دارد. شاید در طول دوران کاری خود با طیف گسترده ای از افرادی که خود را مشاوران نامیده اند ، ارتباط برقرار نموده باشد که میتوانند یک فروشنده، تحلیلگر مالی یا تحلیلگر کسب وکار باشند. پس عبارت مشاوره مدیریت زمانی دقیق است که با اشاره به یک صنعت خاص و ارائه مشاوره علمی و عملی به مدیریت سازمان به منظور بهبود عملکرد سازمان در آن صنعت ، خود را معرفی نماید. مثلا مشاوره مدیریت بازاریابی و فروش.
مشتریان یک شرکت مشاوره مدیریت ، معمولا شرکت ها هستند، اما مشاوره مدیریت به سازمانهای دولتی و سازمان های غیرانتفاعی نیز داده می شود. درک نقاط اشتراک و انواع مختلف شرکت مشاوره مدیریت به شما کمک خواهد کرد که از بین تمام گزینه های مشاوره ، مشاوره مدیریت مناسب کسب و کار را انتخاب نماید.
شرکتهای مشاوره مدیریتی – همگی در تعدادی از عناصر شبیه به هم هستند. به طور کلی، اکثر شرکتهای معتبر، به دنبال استخدام افرادی باهوش هستند که میتوانند به راحتی فکر نموده، مشکلات را حل ، با سایر اعضای تیم ارتباط مناسب داشته، و حرفه ای بودن شرکت خود را با مشتریان نمایش دهند. تجربه کاری مشاوره در مورد جمع آوری اطلاعات، درک نگاه سازمان و محیط بازار ، و ایجاد ارتباط مناسب بین سوال و راه حل است
مشاور مدیریت اغلب روزهای خود را در جلسات با تیم های سازمان، جلسات مشتری، تجزیه و تحلیل داده ها و ایجاد اسلاید سپری می نمایند. مشاوره مدیریت اغلب به دنبال یک نگاه عملی و ارائه راه حل هایی است که موجب بهبود فراوان در عملکرد سازمان مشتری شود. طبقه بندی بین المللی مشاوره مدیریت تا حدودی مبهم است، تقریبا هر کس مشاوره مدیریت را می تواند در یکی از آنها طبقه بندی زیر قرار گیرد:
ا. مشاوره استراتژی ۲. شرکت مالی ٣. متخصصان 4. IT مشاوره مد و زیبایی ۵. مشاوران داخلی ۶. مشاوران مستقل

 

عملکرد مشاور مدیریت

زندگی کاری یک مشاور مدیریت با تنوع بسیار روبروست و هر روز با مسائل گوناگونی در شرکت های متفاوتی روبروست . مشاور مدیریت باید بر هر کارفرما ، تمرکز خاصی داشته باشد تا نیازهای آنها را به درستی درک نموده و بتواند برای آن راه حلی منحصربه فرد در جهت بهبود کسب وکار آن شرکت و یا فرد، ارائه نماید.
مشاور مدیریت به طیف گسترده ای از مهارت ها برای تطبیق دانش خود با شرایط موجود در صنعت ، حالت ایده آل موردنظر کارفرما و حالت منطقی و قابل دسترس برای کارفرماست. مشاور مدیریت باید بتواند از بیرون به مجموعه نگاه کرده و توانایی تفکر استراتژیک را داشته تا بتواند راه حلی منحصربه فرد برای بهبود کسب وکار فراهم سازد. مشاور باید از درون و بیرون ، ساختارها و عملیات تجاری کارفرما درک نماید. شاید این سازمان یک رستوران کوچک، سازمان غیرانتفاعی یا یک شرکت هواپیمایی ، مشاور باید یک شنونده و ناظر باشد تا بتواند مشخص کند که کدام ناحیه در سازمان نیاز به بهبود دارد و کدام مناطق عملکرد بالایی دارند. همین شناخت مشاور است که وی را در تدوین یک برنامه استراتژیک قوی یاری می رساند. مشاور، در شروع کار با یک کارفرمای جدید، ابتدا باید با تیم مسئول و یا فرد صاحب قدرت تصمیم گیری جلسه برگزار نماید. در جلسات اولیه ، تعیین اهداف کلی و مسئولیت اجرای آنها بسیار مهم است
مشاور مدیریت پس از جمع آوری اطلاعات، با نگاهی انتقادی و منطقی ، به تدوین برنامه ریزی استراتژیک سازمان خواهد پرداخت ( در حوزه هایی نظیر بازاریابی ، فروش ، تبلیغات ، … )، برنامه استراتژیک باید به وضوح مأموریت ها و اهداف سازمان را در بخش های گوناگون سازمان شناسایی نموده و نحوه اندازه گیری موفقیت ها را نیز معین سازد ( شاخصهای عملکردی ). در مرحله اجرا نیز ، مشاور نقش تسهیل گر یا ناظر را ایفا خواهد نمود. به این معنا که مشاور به عنوان یک ناظر کیفی بر اجرای صحیح برنامه ها نظارت خواهد نمود، تا سازمان به بهترین عملکرد دست یابد. گاه مشاور با برگزاری کارگاه آموزشی یک روزه سعی می نماید، نیروهای مجموعه را نیز در خصوص حوزه مشاوره، آموزش دهد. در برخی موارد، گاه ممکن است ، سازمان نیاز به برنامه ریزی چند مرحله ای داشته باشد که ممکن است چندین ماه یا حتی چندین سال طول بکشد.
طیف گسترده ای از شرکت های مشاوره وجود دارد – از شرکت های بزرگ بین المللی مانند McKinsey یا Interbrand تا شرکت های کوچکتر محلی ، که هر کدام با ارائه خدمات منحصربه فرد خود ، فعالیت می نمایند. بعضی از شرکتها دارای بازار هدف خاص هستند، درحالی که برخی خدمات را به هر سازمانی از هر اندازهای ارائه می دهند. اعضای یک تیم مشاوره باید دارای ۳ رکن اساسی باشند :

  • دانش : تسلط علمی کافی بر حوزه تحت مشاوره داشته باشد.
  • تجربه عملی داشته باشد ( صرفا مدرس یا سخنران نباشد ) : از حرف تا عمل راه بسیار است. سخنران های بسیاری هستند که در دنیای مشاوره اصلا موفق نبودند. مشاور باید کار عملی انجام داده باشد تا بتواند دغدغه های مدیران آن سازمان را واقعا درک نماید.
  • مهارت : آگاهی از نحوه انجام یک کار با بالاترین اثربخشی در پیاده سازی دانش و تبدیل آن به تجربه عملی.

شرکتهای مشاوره ای بزرگتر به شما این امکان را می دهند تا مشکلات پیچیده ای را در مدت زمان کمتری حل نمایید. کارفرما برای انتخاب یک شرکت مشاوره باید به این نکته توجه نماید که آیا شرکت مشاوره مدیریت مدنظر دارای ارزش هایی همسو با ارزش های همسو و هماهنگ با وی می باشد یا خیر.

 
 

گروه مدرسه عالی مدیریت خدمات مشاوره ای ، اجرايی و آموزشی خود را درگروه های ذيل ارائه می كند :

  • عارضه یابی سازمانی و شناسايی فرصتهای بهبود
  • استقرار چرخه بهبود بهره وري
  • مدل تعالی سازمانEFQM
  • شناسایی و بهبود فرآیند ها
  • شش سیگما six sigma

سيستم مديريت کيفيت :

طراحی و اجرای نظام مديريت کيفيت در سازمان تحت تاثير نياز های در حال تغيير اهداف ويژه آن ، محصولات ، فرآيند های بکار گرفته شده ، اندازه و ساختار سازمان قرار می گيرد .

اين استاندارد پذيرش يک ديدگاه فرآيندی را در هنگام ايجاد ، بکارگيری و بهبود اثر بخشی نظام مديريت کيفيت به منظور افزايش رضايت مشتريان از طريق بر آورده کردن خواسته های ايشان ترغيب می نمايد و يکی از مزايای اين ديدگاه ، کنترل مداومی است که بر روی ارتباط تک به تک فرآيند ها و همچنين بر ترکيب و تعامل آن فراهم می کند .

فوائد اجرا و استقرار استانداردهای سيستم مديريت کيفيت :

1- کنترل هزينه با توجه به تفکر توام با عمل آينده نگر و نظام مند

2- ايجاد رويکرد نظام مند برای رهبری  فعاليت ها جهت کاهش ضايعات

3- بهبود عملکرد شرکت شامل کيفيت محصولات و خدمات

4- تقويت اعتماد عموم ، مقامات رسمی ، مشتريان ، بانکها و شرکت های بيمه نسبت به عملکرد سازمان

5- شناسايی قويتر انگيزه ، وفاداری و رضايت کارکنان

6- تقويت تصوير رقابتی در سطح ملی و بين المللي با بکار گيری عملکرد بهبود يافته تاييد شده سازمان

7- بهبود فرايند های کاری و توجه به بهبود مداوم

8- افزايش پيشگيری از خطا و تقويت اطمينان و قابليت فرايند در زنجيره توليد

9- به ارمغان آوردن ميزان بالاتری از رضايت مشتری بالاخص مصرف کننده نهايی

10- رضايت کارکنان

عارضه يابی

  • آیا می خواهید مشکلات و علل تاخیرات وهزینه های اضافی کسب وکار خود را بهبود بخشید؟
  • آیا پروژه های سازمان شما دچار تاخیر در تحویل شده است ؟
  • آیا سازمان شما دچار کاهش بهره وری شده است ؟
  • آیا تا به حال به منشاء این مشکلات پی برده اند؟
  • آیا بهره وری سازمان شما کاهش یافته است؟
  •  آیا سهم بازار سازمان شما کم می باشد؟

پاسخ همه این سئوالات در عارضه یابی نهفته است.

عارضه یابی در سازمان از اولین راه کارهایی می باشدکه یک مدیرخلاق وآینده نگربه

آن می اندیشد.شرکت مهندسی پرداگستر با بهره گیری از کارشناسان مجرب سالهاست

که به عارضه یابی در تمامی سطوح پرداخته است.

نتایجی که مدیران سازمان می توانند از عارضه یاب انتظار داشته باشند:

  • شناسايي عارضه ها و دسته بندي آنها
  • شناسايي علل ريشه اي بروز عارضه ها
  • ارائه راهکار در جهت حذف علل ريشه اي
  • میزان سهم از بازار
  • رقبای داخلی وخارجی
  • علل تاخیرات پروژه های سازمان
  • میزان بهره وری سازمان وکارکنان
  • محاسبه شاخص های بهره وری وسود آوری در سه سطح (کل سازمان ، واحد ها و فرآيند ها)
  • عارضه یابی منابع انسانی ، ارگونومی و محیط کار
  • تعیین نقاط قوت و ضعف و اولویت بندی مشکلات
  • بهبود جانمایی ماشین آلات ، تجهیزات و وضعیت آنها

تحلیل دقیق ساختار، فرآیند اهداف واستراتژی های سازمان وبهبود آنها

بهره وری :

آیا تولید سرانه بالا به امکانات خدادادی ؛وسعت زیاد ؛ جمعیت زیاد؛ ذخایر نفتی و … بستگی دارد ؟

از بدو خلقت تا كنون ، بشر همواره درصدد اين  بوده است كه ( با توجه به محدوديت هاي خاص زمان ومكان خود) از منابع در دسترس حداكثر استفاده را بنمايد. از هزاران سال پيش كه نخستين تمدن ها در بين النهرين شكل گرفت تا قرن هجدهم ميلادی که رياضيات به كمك بشر شتافت و امروزه که رباتهای هوشمند جای انسان را در كارهای سخت و خشن گرفته اند ,  همواره تلاش براين بوده تا حداكثر بهره وری از منابع حاصل گردد.بنابراين بهره وری عمری به قدمت طول تاريخ بشر دارد. امروزه بهره وری به عنوان يك ديدگاه فكری و به مفهوم هوشمندانه كار كردن  مطرح  است . مفاهيم  اوليه  بهره وری ساده است . مشكلی كه بر سر راه بحث های بهره وری وجود دارد، فقدان يك شيوه كار معين و مشخص برای بهره وری است . از ملزومات هوشمند كردن بهره وری ارائه تعاريف در مورد بهره وری و شاخصهاي ارزيابی آن است.

از اقدامات ارزشمند درجهت افزایش اثر بخشی سیستم ها وبهبود عملکردها استفاده از روشهای مرتبط با بهبود بهره وری می باشد.

حیطه تخصصی بهره وری با هدف میل به اهداف مذکور خدمات ذیل را ارائه می دهد:

  • برگزاری دوره ها وسمینارهای آموزشی مرتبط با بهره وری
  • اجرای پروژه های مرتبط با تولید وتفکر ناب
  • استقرار چرخه بهره وری

شش سيگما  (six sigma)

در شرایط رقابتی حاکم بر فضای کسب و کار و الزامات برآمده از اقتصاد جهانی دوموضوع “کیفیت” و “هزینه” از جمله مهمترین عوامل تعیین کننده در سرنوشت سازمانها می باشند.در این میان شش سیگما به عنوان یکی از جدید ترین متدولوژیها مطرح شده است که با بکارگیری ابزارهای کیفی و نگرش جامع به سازمان و فرآیندهای کسب و کارهر دو بعد بهبود کیفیت و کاهش هزینه ها را تواماً در بر دارد.شش سیگما یک رویکردسیستماتیک را به منظور شناسایی و رفع معضلات مزمن سازمان ها ارائه می کند.

این رویکرد با اندازه گیری پیوسته و تحلیل داده های آماری علل ریشه ای معضلات را جستجو و بر مبنای آنها، پروژه های بهبود را معین می نماید. شش سیگما یکی از طرق کارآمد بهبود در مسیر سرآمدی سازمان ها می باشد. نتایج موفقیت آمیز استفاده از آن رویکرد در سطح شرکت ها، قابل توجه مي باشد .

شش سیگما تلفیق هوشمندانه ای از دانش و آگاهی سازمان با روشهای آماری در جهت بهبود کارایی و اثر بخشی سازمان از طریق کاهش نرخ خطا در محصولات یا خدمات است. این رویکرد در کلیه صنوف صنعتی و خدماتی شامل صنایع خودرو سازی، صنایع فلزی، صنعت برق، صنعت مخابرات، صنایع شیمیایی به ویژه نفت گاز و پتروشیمی، خدمات بهداشت و درمان، بانکداری، بیمه و … کاربرد دارد.

شش سيگما يعنی رسيدن به سطحی از كيفيت توليدات و ارايه خدمات كه خطای فرآيندهای كاری به ميزان 4/3 در يك ميليون موقعيت كاهش يابد .

شش سيگما  (six sigma)

در شرایط رقابتی حاکم بر فضای کسب و کار و الزامات برآمده از اقتصاد جهانی دوموضوع “کیفیت” و “هزینه” از جمله مهمترین عوامل تعیین کننده در سرنوشت سازمانها می باشند.در این میان شش سیگما به عنوان یکی از جدید ترین متدولوژیها مطرح شده است که با بکارگیری ابزارهای کیفی و نگرش جامع به سازمان و فرآیندهای کسب و کارهر دو بعد بهبود کیفیت و کاهش هزینه ها را تواماً در بر دارد.شش سیگما یک رویکردسیستماتیک را به منظور شناسایی و رفع معضلات مزمن سازمان ها ارائه می کند.

این رویکرد با اندازه گیری پیوسته و تحلیل داده های آماری علل ریشه ای معضلات را جستجو و بر مبنای آنها، پروژه های بهبود را معین می نماید. شش سیگما یکی از طرق کارآمد بهبود در مسیر سرآمدی سازمان ها می باشد. نتایج موفقیت آمیز استفاده از آن رویکرد در سطح شرکت ها، قابل توجه مي باشد .

شش سیگما تلفیق هوشمندانه ای از دانش و آگاهی سازمان با روشهای آماری در جهت بهبود کارایی و اثر بخشی سازمان از طریق کاهش نرخ خطا در محصولات یا خدمات است. این رویکرد در کلیه صنوف صنعتی و خدماتی شامل صنایع خودرو سازی، صنایع فلزی، صنعت برق، صنعت مخابرات، صنایع شیمیایی به ویژه نفت گاز و پتروشیمی، خدمات بهداشت و درمان، بانکداری، بیمه و … کاربرد دارد.

شش سيگما يعنی رسيدن به سطحی از كيفيت توليدات و ارايه خدمات كه خطای فرآيندهای كاری به ميزان 4/3 در يك ميليون موقعيت كاهش يابد .

  • طراحي و استقرار سيستم هاي مديريت كيفيت شامل :  ISO 9001 , ISO/TS 16949 , ISO/TS 29001 ،ISO 14001، OHSAS 18001 , HACCP , ISO 22000
  • ابزار هاي کيفي شامل: SPC,MSA,QFD,FMEA,APQP,COQو…
  • پیاده سازی نظام پیشنهادات (SS)
  • استقرار نظام آراستگی محیط کار (5S)
 

نظام آراستگی محيط کار 5S

پيشرفت روشها و تكنولوژی و بهره گيری از اصول و فنون جديد ، پياده سازی سيستم های مديريت كيفيت و زيست – محيـطی و بهره گيری از آخرين دستاوردهای علوم و فنون به صنعت جهان چهره ای بسيار متمايز با گذشته داده است . شايد روزگاری توجه صرف به توليد ، استفاده از انسانها به عنوان ابزاری در راستای اهداف تجاری و كسب سود بيشتر و پائين بودن سطح آگاهی های عمومی ، ايجاب می كرد اين جريان وحشتناك و ناانسانی در هر شرايطی ادامه يابد و تنها هدف همان حفظ توليد بيشتر باشد .

اهميت دادن به عوامل محيطی كار براي افزايش بهره وری از اوايل قرن بيستم مورد توجه قرار گرفته است . اما بعد از جنگ جهانی دوم اين موضوع جدی تر شد و ژاپن با نگرش تازه ای به بــازسازی صــنايع خــود پرداخت و كيفيت و بهره وری را به منظور موفقيت در امر صادرات در رأس امور خود قرار داد .

به همين خاطر با الگو برداری از روش آمريكايی خانه داری صنعتی ، نظام فراگير 5S را در صنايع خود پياده كرد . بدين گونه شروع چنين حركتی را به ژاپن نسبت می دهند . اما امروزه در بسياری از كشورهای مختلف اين نظام به اجرا درآمده است به ويژه در كشور سنگاپور كه نظام  5S را به عنوان يك نهضت ملی شروع كرده است .

5S با تكيه بر تاثير محيط كار و پيرامون انسانها بر كارآيی و بازده آنها و نتايج مطلوب كار در يك محيط آراسته ، پاكيزه و منظم ، در زمره يكی از الزامات مديريت نوين مطرح است.

فلسفه 5S يك فلسفه ژاپنی است و اساس آن آميزه‌ای از پنج مفهوم است كه هر مفهوم توسط يك كلمه ژاپنی كه ابتدای آن در زبان انگليسی با حرف S آغاز می شود نشان داده شده است . اين فلسفه اصولاً بر نظم و روشهاي استاندارد شده كاری تأكيد می ورزد .

از مزاياي اجرای 5S می توان به تسهيل انجام عمليات كاری در محيط ، كاهش ضايعات و تلفات توليدی ، حذف شدن فعاليت‌های اضافی ، بهبود كيفيت محصول نهايی ، افزايش امنيت برای پرسنل و ماشين‌آلات و مهمتر از همه افزايش علاقه و انگيزه كارمندان به كار كردن در اين محيط كاری اشاره كرد . بكارگيری تكنيك 5S يكی از اصول لاينفك در اجرای فرآيند كايزن است و می تواند به طور ثمربخشی بر نحوه توليد يا سرويسهای خدماتی يك شركت تاثيرگذار باشد . در كل می توان گفت كه در اين فلسفه هدف آنست تا محيط كاری سازمان شما به محيطی مبدل گردد كه كار كردن در آن راحت‌تر، سريع‌تر و لذت‌بخش‌تر باشد و زمينه مساعدتری براي بكارگيری ساير تكنيكهای توليد ناب فراهم شود .

  • برنامه ریزی استراتژیک
  • ارزیابی اقتصادی ، فنی ، مالی طرحها
  • تدوین آرمان ، ماًموریت ، خط مشی ، چشم انداز و اهداف
  • انتخاب بازارهای هدف و تعیین جایگاه در بازار
  • تحلیل و ارزیابی روش های پیشبرد فروش
  • طراحی و انجام تحقیقات بازاریابی به منظور شناسایی جامعه مشتریان ، رفتار مصرف کنندگان
  • تهیه طرح شغلی(BP) و طرح های توجیهی

برنامه ريزی استراتژيک

چرا استراتژی :

  • محدوديت منابع
  • تغييرات محيطی
  • نياز به بقاءدر دنياي رقابتي
  • درخواست سهم بيشتر از بازار

استراتژیها ابزاری هستند كه شركت می ‌تواند بدان وسيله به اهداف بلندمدت خود دست يابد.

استراتژی های شركت می توانند به صورت گسترش دادن فعاليت در سطح جغرافيايی، تنوع بخشيدن به فعاليت‌ها ، خريد شركت‌های ديگر، توليد و عرضه  محصول، رسوخ در  بازار ، كاهش دادن هزينه‌‌ها و … باشد.

ستراتژی های شركت می توانند به صورت گسترش دادن فعاليت در سطح جغرافيايی، تنوع بخشيدن به فعاليت‌ها ، خريد شركت‌های ديگر، توليد و عرضه محصول، رسوخ در  بازار ، كاهش دادن هزينه‌‌ها و … باشد.

استراتژی ها شكل دهنده طرح جامعی می باشند كه بيانگر نحوه رسيدن سازمان به چشم ‌انداز و اهداف می ‌باشد. معمولاً استراتژی ‌هابه دنبال حداكثر نمودن مزايای رقابتی و حداقل نمودن معايب رقابتی می باشند.

مديريت استراتژيك مجموعه‌ای از تصميمات و اعمال مديريتی است كه عملكرد دراز مدت يك سازمان را مشخص میكند و شامل بررسی محيطی (داخلی و بيرونی) ، ايجاد استراتژی (برنامه‌ريزی بلند مدت يا استراتژيك) ، اجرای استراتژی و ارزيابی و كنترل می باشد .

برنامه ريزی : فرآيند دستيابی به اهداف سازمان

برنامه ريزی استراتژيك : فرآيند دستيابی به اهداف بلند مدت و حياتی سازمان در محيط رقابتی

مهندسی ارزش

مهندسی ارزش، مجموعه ای متشكل از چندين روش فنی است كه با بازنگری و تحليل اجزای كار ، قادر خواهد بود، اجرای كامل طرح را با كمترين هزينه و زمان تحقق بخشد.هزينه طرح در اين مقوله نه فقط هزينه های طراحی و اجرا بلكه هزينه های مالكيت شامل : بهره برداری ، تعمير و نگهداری و هزينه های مصرف در سراسر دوره عمر مفيد طرح را نيز شامل می شود.

روشهای مهندسی ارزش می تواند موجب اصلاح و ارتقای كيفيت فرآيندهای توليد صنعتی و انجام طراحی های جديد در هر مرحله از يك  پروژه اجرايی گردد . برخلاف آنچه كه در صنايع توليدی مرسوم است و می توان يك روش اصلاحی را همواره در مراحل بعدی توليد يك  محصول خاص نيز اجرا كرد ، گذشته از اين ، امكانات صرفه جويی در هزينه های يك پروژه اجرايی نيز در مراحل مختلف آن تفاوت های بسيار پيدا می كند.

با آنكه روش مهندسی ارزش را می توان در تمام مراحل يك پروژه اجرايی به كار بست، بيشترين مزايای آن زمانی حاصل می شود كه در نخستين مراحل برنامه‌ريزی و طراحی به كار گرفته شود. نوآوری و جنبه های كاربردی مهندسی ارزش، اين روش را از روشهای سنتی و متعارف كاهش هزينه ها، متمايز می گرداند. روشهای سنتی كاهش هزينه ها، عموماً از تجربيات گذشته، نگرشها و عاداتی كه جنبه تكرار به خود گرفته است، تبعيت می كند و اثری از خلاقيت در آنها ديده نمی شود. مهندسی ارزش برعكس، گردآوری اطلاعات، شناسايی عرصه های مشكل دار، پيشنهاد و تدوين روشها و طرحهای ابتكاری، پرورش انديشه های نو و تلفيق همه جانبه ديدگاههايی را كه قرار است توصيه شود، مطرح می سازد

ارتقاء فروش

شرکت ها برای گسترش و رشد دامنه تجاری خود می توانند روشهای متفاوتی برگزينند از جمله :

  • توسعه بازار فروش :

تمرکز موفقيت آميز بر بازاريابی جهت فروش محصولات توليدی و خدمات . از دو طريق ممکن می گردد ، يا اينکه بازارهای جديدی بيابيم يا بر تعداد مشتريان جديد در بازارهای موجود بيفزاييم .

  • گسترش دامنه توليد :

برای چنين گسترشی برای جوابگويی به تقاضا در بازارهای بزرگتر ، تمرکز بر تحقيقات و توسعه ، امری اجتناب ناپذير است ، تا بتوان به توليدات و خدمات جديد دست يافت و يا اينکه اصلاحات لازم را در محصولات موجود به وجود آورد .

  • نوآوری :

لازمه موفق بودن در امر بازاريابی ، تمرکز بر توليد کالاها و خدماتی است که بتواند توليدات قديمی را از دور خارج ساخته و مشتری را تشويق کند تا به سطوح جديدی از تقاضا ارتقا يابد .

  • ترکيب افقی :

منظور از ترکيب افقی آن است که بتوانيد با ايجاد تشکل ، فعاليت های بازاريابی خود را با توجه به فعاليت های بازاريابی بنگاه هاي مشابه توسعه داده و رقبا را نيز جذب کنيد .

  • ترکيب عمودی :

در ترکيب عمودی ، عملکرد فروش خود را بتوانيد بالا برده و از همکاری عرضه کنندگان و توزيع کنندگان استفاده نموده و يا تشکلاتی بوجود آوريد تا توزيع و عرضه را بر عهده داشته باشند .

شرح خدمات پروژه ارتقاء فروش

سطح

نتیجه متعالی

شرح خدمات
موسسه (Corporate )نهادینه سازی تفکر فرصت محور

طراحی و پیاده سازی کمیته راهبردی

تدوین چشم انداز ، فلسفه وجودی ، اهداف کلان

تدوین استراتژی های سطح موسسه (Corporat Strategy)

کسب و کار (Business)نهادینه سازی تفکر رقابت محور

طراحی و پیاده سازی کمیته بازار

تدوین اهداف بازار

تجزیه و تحلیل موقعیت رقابتی و محیط و محاط سازمان

تعیین استراتژی های بازار (Business Strategy)

بخش بندی بازار (Market Segmentation )

تعیین بازار های جذاب و تعیین بازارهای هدف

موضع یابی در بازار و طراحی عناصر آمیخته 4 P Matrix

عملیات (Function)نهادینه سازی تفکر فرآیند محور

طراحی و پیاده سازی کمیته هماهنگی

تعیین استراتژی های عملیاتی (Function Strategy)

طراحی و اجرای ساختار سازمانی بازار محور

طراحی و اجرای سیستم اطلاعاتی مبتنی بر بازار

طراحی و اجرای فرآیند بازاریابی

طراحی و اجرای فرآیند مهندسی فروش(کانالهای توزیع ، ترفیعات فروش و.. )

طراح و اجرای سیستم مدیریت عملکرد

بهبود مستمر فرآيند ها

كايزن به مجموعه فعاليتهايی گفته می شود كه به طور مداوم در جهت بهبود سه هدف افزايش كيفيت، كاهش هزينه و تحويل بموقع از طريق همكاری و مشاركت كاركنان و به منظور بهبود توليدات سازمان صورت می گيرد .

کايزن ترکيبی دو کلمه ای از مفهوم ژاپنی است که تعريف آن تغيير به سمت بهتر شدن يا بهبود مستمر و تدريجی است .

درواقع کايزن بر اين فلسفه استوار است که برای ايجاد بهبود در سازمان ها لازم نيست به دنبال تغييرات انفجاری يا ناگهانی باشيم ، بلکه هر نوع بهبود يا اصلاح به شرط آنکه پيوسته و مداوم باشد، ارتقاء بهره وری را در سازمانها به ارمغان خواهد اورد .

كايزن كلمه ای ژاپنی به معنای بهبود بدون مصرف پول اضافی می باشد. فعاليتهای كايزن رفع اتلاف ، عمليات برنامه ريزی نشده و نامعقول و نيز عملياتی كه فاكتور نظم در آنها رعايت نشده است اجرا می شود .

KAY + ZEN = بهبود مستمر و تدريجی با بهره گيری از مشارکت کارکنان

  • تولید ناب lean production
  • زمان سنجی و کارسنجی
  • بهبود خطوط تولید
  • ظرفیت سنجی و بالانس خطوط تولید

تولید ناب ( Lean production )

تولید ناب نگرش نوین جهانی برای ارائه کیفیت مناسب با هزینه های قابل رقابت و تولید و تحویل به موقع است. تولید ناب یکی از رویکردهای توصیه شده در مسیر سرآمدی سازمان ها می باشد .

توليد ناب مفهوم بنيادی تفكر ناب ، در ريشه کن كردن اتلاف و آفرينش ارزش در سازمان نهفته است . تفکر ناب نگرشی است ، برای افزايش بهره وری و ارزش آفرينی مستمر ، و حداقل کردن هزينه ها و اتلافات . اين تفكر شيوه ای را فراهم می کند که از طريق آن بتوان با منابع كمتر ، تجهيزات کمتر ، زمان کمتر، فضای کمتر، به بيشترين ها دست يافت و با توجه به نياز مشتری و در عين حال با تامين درست نياز مشتريان به آنها نزديک شد . از طريق اين نوع نگرش می توان نظام توليد ناب را در سازمان جاری كرد .
کاهش قابل ملاحظه هزينه ها ، افزايش کيفيت محصولات ، تحويل به موقع خدمات و محصولات به مشتريان ، افزايش ايمنی كاركنان و بهبود وضعيت نيروی انسانی از مصاديق فرآيندهای بهره ور است . سازمانی قادر به دستيابی به اهداف شمرده شده است كه فرآيند های جاری در آن در حد قابل قبولی بهره ور باشند . سازمان ها می توانند با پيش رو قرار دادن الگوی تفكر ناب ( Lean Thinking ) به بهره ور كردن فرآيند های خود بپردازند .

زمانسنجی و بالانس خط

يكی از پايه های موفقيت درراهبری اقتصادی هرواحد صنعتی  بخصوص درشرايط رقابتی، استفاده مطلوب و مناسب از منابع توليد می باشد و با توجه به اینکه نیروی انسانی از مهمترین منابع تولید می باشد پس تلفيق هرچه بيشتر درامر بكارگيری نيروی انسانی ، بطور مستقيم برروی مطلوبيت استفاده از ساير منابع نيز تاثير خواهد گذاشت.

علاوه براین اطلاعات مربوط به زمان نیز يكی ازمهمترين اطلاعات موسسه و تكنيك زمانسنجی مسير حصول به اين مهم می باشد. به كمك زمانسنجی می توان شاخص ها و استانداردهای زمان را مشخص نموده تا بتوان برنامه مناسبی درخصوص ارتقاء عملکرد نیروی انسانی ،فزونی تولید،ارزش افزوده ، ارائه خدمات بهتر و کاهش هزینه ها طرح ريزی نموده و اطلاعات براساس آن مورد كنترل و تحليل قرار گیرند.

زمانسنجی به مدیریت کمک می کند که زمان غیر موثر را از زمان های مناسب جدا کند و یکی از مورد اعتمادترین روشهایی است که از طریق آن می توان به منافع بسیاری دست یافت.

لازم به ذكر است همانگونه كه چرخه برنامه ريزی ، اجرا، كنترل و اصلاح ، پويا و پايان ناپذير است ، مدار زمانسنجي نيز پويا و ديناميك بوده و همواره با توجه به شرايط محيطی توليد متحول می گردد. قاعدتا هرگونه بهبود و تحول درشرايط محيطی توليد ، تاثير مستقيمی برروی اطلاعات زمانی گذارده و به همين دليل است كه می توان گفت اطلاعات مربوط به زمان ، تصوير كمی و مقداری مناسبی از شرايط توليد فراهم می‎آورد.

مدل تعالی سازمان EFQM

هر سازمانی بایستی جهت دست یابی به رقابت پذیری پایدار و جهانی با الگو برداری از شرکتهای برتر، مدل تعالی سازمانی اروپایی را بعنوان مدل سرآمدی خود برگزیند و خود ارزیابی سالانه خود را براساس آن انجام می دهد.

نقاط قوت وفرصتهای بهبود سازمان را استخراج نموده و پروژه های بهبود مرتبط را تعریف و به انجام می رساند. مدل تعالی سازمانی EFQM , در سال 1991 به عنوان چارچوبی اولیه برای ارزیابی و بهبود سازمانها از طریق بنیاد مدیریت کیفیت اروپا معرفی شده است, مدلی که نشان دهنده مزیت های پایداری است که یک سازمان سرآمد باید به آن دست یابد .

وزارت صنایع ومعادن با هماهنگی سازمان ملی بهره وری ایران وسایر نهادها ، انجمن ها وسازمان های تخصصی ، جایزه ملی بهره وری وتعالی سازمانی رابه منظور ارتقاء سطح مدیریت سازمان ها، استقرار سیستم های مدیریت کیفیت، افزایش بهره وری و گسترش مفاهیم تعالی سازمانی در بخش صنعت ومعدن به اجرا می گذارد.

این جایزه براساس ارزیابی عملکرد ، نگاهی سیستماتيک و جامع به تمام حوزه های عملکرد و فعالیتهای یک سازمان بر مبنای مفاهیم و ارزشهای تعالی سازمانی مدل EFQM داشته و تمامی فعالیتهای ورودی ، فرآیندهای اجرایی، برون داده ها ونتایج حاصل از فعالیت سازمان و تاثیر و تاثر هر یک از آنها را بر دیگری در نظر می گیرد.

 
  • اصلاح و بهبود ساختار سازمانی
  • تجزیه و تحلیل و طراحی شغل
  • نظر سنجی و اندازه گیری رضایت شغلی
  • نظر سنجی و اندازه گیری سطح انگیزش

  • اصلاح و بهبود ساختار سازمانی
  • تجزیه و تحلیل و طراحی شغل
  • نظر سنجی و اندازه گیری رضایت شغلی
  • نظر سنجی و اندازه گیری سطح انگیزش

مديريت منابع انسانی

با نگرش دقیق به سيستم‌های سازمانی ، درمی يابيم که انسان مهم‌ترين عامل در رسيدن به اهداف سازمانی است، زيرا ساير منابع وارده به سازمان، به خودی خود نخواهند توانست هدفهای سازمانی را تحقق بخشند. در يک سيستم توليدی مديران منابع انسانی، مشتاق ارايه برنامه‌هايی براي ايجاد هماهنگی ميان اهداف و نيازهای نيروی انسانی و شيوه تامين اهداف سازمانی می‌باشند.

مدیریت منابع انسانی تخصص ویژه‌ای است که برای رضایت کارکنان و تامین هدفهای سازمانی، برنامه ریزی و کوشش می‌کند.

امروزه نقش مدیران منابع انسانی به کلی با گذشته متفاوت شده‌است و روز به روز نیز بر نقش و اهمیت آن در سازمان افزوده می‌شود. در عصر حاضر، مدیران رده بالای سازمان به این نتیجه رسیده‌اند که بدون وجود مدیريت منابع انسانی موثر و کارآمد، امکان رسیدن به هدفهای سازمانی مشکل است. علاوه بر این، تحقیقات موجود نمایانگر این واقعیت است که رابطه‌ای بسیار قوی بین انجام وظایف و مسوولیت های اجتماعی یک سازمان، از یک طرف و عملکرد واحد مدیریت منابع انسانی آن، از طرف دیگر، وجود دارد.